„Others like you...”. Câteva note despre consum în capitalismul digital

Autori

  • Lector univ. dr. DAN-ADRIAN CĂRĂMIDARIU Facultatea de Drept, Universitatea de Vest din Timişoara

Cuvinte cheie:

capitalism digital; dreptul consumatorilor; Contracte B2C

Rezumat

Textul la care te invit nu este un text legal. Cel puțin, nu un text exclusiv legal, ci un text care încearcă să revizuiască anumite elemente necesar pentru o teorie (economico-legală) a capitalismului digital, văzută din unghi a problemei esenţiale a bunăstării consumatorului. Proprietatea și contractul sunt instituțiile care susțin această bunăstare și protecția lor în contextul capitalismului digital, adică ceea ce literatura numește o economie centrată pe date și dependent de date, continuă să ridice preocupări considerabile. În cele ce urmează, voi încerca mai întâi să analizez natura capitalismului digital și modul în care au „meta-platformele” care domină economia digitală a transformat relația dintre profesioniști și consumatori, apoi mă voi aborda unele dintre aspectele problematice ale acestei relații, cum ar fi problema extracției a chiriei pe baza discriminării prețurilor, exploatarea disproporționată a prejudecăților consumatorii individuali și, în sfârșit, problema preferințelor de producție și, prin urmare, din acordul consumatorilor, folosind algoritmi folosiți de profesioniști digitali. Mă voi concentra și pe remediile tradiționale ale dreptul consumatorilor și limitele evidente pe care le întâlnesc în noul paradigmă, explorând câteva soluții posibile.

Biografie autor

Lector univ. dr. DAN-ADRIAN CĂRĂMIDARIU, Facultatea de Drept, Universitatea de Vest din Timişoara

online@universuljuridic.ro
Facultatea de Drept, Universitatea de Vest din Timişoara
Centrul pentru Dreptul Afacerilor Timişoara

Publicat

03-09-2024